Nyår!

 
Jag vill önska er alla ett gott nytt år! Mitt nyårsfirande var väldigt lugnt, men det var otroligt skönt. Igår lördag åkte jag först in till stan för att ta del av mellandagsrean och köpte lite nya kläder. Jag passade på att ta med mig kameran så att jag kunde fota den fantastiskt fina rimfrosten vädret hade bjudit på. Efter att ha ätit lunch i stan åkte jag hem där jag drack te och läste ur min bok tills det var middag. Medan pappa Ben och mamma Josefin gjorde sig nyårsfina för en fest de skulle till på kvällen lekte jag och barnen. Efter mycket lek och stoj var det dags för kvällsmat, sedan läggdags. När barnen hade somnat tänkte jag öppna en flaska crémant (det var ju ändå nyår), men när jag kom in i köket hade mormor Kerstin tagit fram kex och olika sorters röror och höll på att brygga te - och jag tackar ju inte nej till te. Sedan satte vi oss i soffan framför granen, pratade om allt möjligt och hade det otroligt mysigt. När klockan började närma sig tolvslaget tog jag med mig kameran ut för att fotografera fyrverkerierna. Men - när jag kliver ut genom dörren möts jag av total dimma. Typiskt. Det var dock fina fyrverkerier det lilla som jag såg. Efter ungefär en halvtimme gick jag in igen, åt en nattmacka och sov.
 
När jag vaknade upp idag möttes jag av något fantastiskt utanför fönstret - snö. SNÖ! Inte mycket snö - men snö! Och inte bara att det var snö på marken - det snöade! I flera timmar! Efter att jag ätit min frukost gick jag med barnen ut för att åka pulka. Det var hur kul som helst! Jag hade nästan glömt hur kul det var att åka ner för backen och springa upp igen. Det är -3° vilket inte är mycket, men det är underbart att känna hur kylan biter i kinden! Nu har jag inte så mycket hemlängtan längre. Efter mycket spring och lek gick vi hem igen. När vi hade ätit lunch var det dags för julgransplundring - min första ordentliga. I min familj har det inte varit en speciell grej att plocka ner julgranen - man plockade bara bort juldekorationerna i huset och så var julen över. Kanske låter lite tråkigt, men det är smidigt. Här var allt julgodis, resten av pepparkakorna, pepparkakshuset, annat diverse godis framplockat med varm choklad, te eller kaffe som dracks. Efter att ha fikat hade man all energi att plocka ner alla juldekorationer och slänga ut granen. Pappa Ben föreslog att vi skulle lyssna på begravningsmusik under plundringen (vilket jag tyckte var en rolig idé), men det förslaget röstades ner och vi lyssnade på julmusik en sista gång denna jul. När granen var ute ville barnen åka pulka igen, så medan familjen gick ut till backen igen stannade jag inne och ringde hem till min familj i Sverige och önskade gott nytt år. Nu har vi ätit middag och jag skriver detta inlägg. Imorgon börjar årets första vecka och det väntas mycket lek och stoj då både Felicia och Alexandra är lediga från skolan och dagis. Gott nytt!

Kommentera här: