Ut på äventyr!

Denna helg var första helgen jag spenderat här i Luxemburg. Helt fantastisk har det varit! Det började med att jag på lördagen åkte med hela familjen till Wormeldange - en av vindistrikten här i Luxemburg, mest känd för sin Riesling. Den tredje helgen i september varje år firas Rieslingen i ett event som heter "Riesling Open" där många lokala vinproducenter erbjuder provsmakning av deras viner till mat och musik. Mycket trevligt, och gott! Efter provningen gick vi på en promenad jämns med floden Route du Vin som är landsgränsen till Tyskland. Det är lite häftigt att se att Tyskland ligger så pass nära som det gör. Enligt Google Maps är det ca 30 minuter med bil från Route du Vin till Belgien. Luxemburg är ett rätt litet land, men underbart.
 
Idag bestämde jag mig för att gå på en morgonpromenad kring där jag bor. Precis utanför huset finns stora åkrar och majsfält med majs som är redo att skördas. Det var väldigt frestande att plocka ner några i väskan, men jag lät bli. Från åkrarna som låg uppe på en kulle såg jag den lokala kyrkan och tänkte att det var mitt mål, sedan gå hem. Jag gick vidare och hamnade i ett villaområde med männsikor som hälsade på mig på luxemburgiska. Jag kan ett ord på luxemburgiska - "Moien", vilket betyder hej. Förhoppningsvis frågar de inte hur jag mår, för annars står jag där som ett frågetecken. För er som inte vet är luxemburgiska en blandning på tyska och nederländska med låneord från franska. Jag gick runt och kollade på dem fina husen, sedan hade jag plötsligt hamnat vid det lilla köpcentrumet där vi brukar handla mat och missat kyrkan helt. Jag passade på att köpa ett äpple som proviant till färden hemåt. När jag var påväg hem såg jag återigen kyrkan och tänkte att jag kunde gå den extra sträckan och sedan gå hem. Strax innan kyrkan hör jag musik som spelas. Jag vet inte riktigt var ljudet kommer ifrån då det ekar mellan husväggarna. När jag går runt en husknut möts jag av en stor högtalare som nästan skriker musik i mitt ansikte. En stor folksamling kollar på några kvinnor som dansar Flamenco på en scen i lila volangklänningar. Runt omkring scenen står det massor med matbås där varje bås har en egen landsflagga. Bland alla dessa flaggor ser jag Sveriges flagga och jag går dit. Jag frågar killen i båset vad det är för event som pågår. Han svarar att varje år anordnar kommunen "Fiesta Integrale" - ett event då de landsmän som bor i kommunen, men inte är från Luxemburg, delar med sig av sin kultur och maträtter som vem som helst kan komma dit och njuta av. Fantastisk idé! Jag passade på att testa Rúgbrauð (ett isländskt rågbröd), Paella (galet god risrätt från Spanien) och Samoussa (friterade degknyten från Indien) - sen var jag supermätt. Andra länder som deltog i eventet var Afghanistan, Portugal, Mauritius, Frankrike, Peru, etc. Efter att ha tagit ett sista varv kring alla bås gick jag hem. När jag kom hem insåg jag att jag hade varit borta i fem timmar. Jag hade tänkt mig en kort promenad, men tiden går fort när man har roligt!

Kommentera här: