En helg med vänner!

 
Denna helg har varit, liksom förra helgen, helt fantastisk! Fylld med aktiviteter. Lite snabbt om hur vardagarna har varit:
 
På morgonen lämnar Ben eller Josefin Alexandra på dagis då dagiset ligger i stan. När jag har lämnat Felicia på skolan så är det först en joggingtur som gäller. Då Luxemburg i princip bara består av backar upp och ner så är det rätt jobbigt att jogga, men jag lyckas iallafall ta mig framåt. När jag kommit hem och gjort mig fräsch för dagen så går jag på upptäcktsfärd i byn jag bor, läser en bok i det fina vädret eller går till grannbyn istället och går på upptäcktfärd där. Felicia slutar två dagar i veckan vid lunch, så dessa eftermiddagar blir fyllda med lekparksbesök och prinsesslekar med dockor. Alexandra gör oss sällskap när hon kommer hem på eftermiddagen med Ben eller Josefin.
 
Nu till helgen. Lördagen började med att direkt efter frukost ge mig in i stan för att vara med mina Au Pair-vänner som jag träffat här i Luxemburg. Vi har Petra och Linda som jag nämnde i inlägget "Baka baka liten kaka!", och så har vi Giada som är från Italien. Otroligt trevliga människor. Vi gick och kollade i skyltfönster, fikade och hade picknick i parken. Jag hade med mig en liten högtalare där vi spelade lugn house-musik för att njuta av dom sista varma dagarna. Plötsligt fick jag en idé! Varför inte lyssna på varandras nationalsånger nu när vi alla är från olika länder? Det var inte så förvånande att hela parken kollade konstigt på oss när dom hör den manskör som sjunger patriotiskt "Du gamla Du fria" (ja - jag sjöng självklart också med handen på bröstet (det gjorde också de andra med sina nationalsånger (inte lika högt som jag dock))).
 
På eftermiddagen samma dag skulle Felicia på kalas som jag fick följa med på. Absolut att jag följer med! Ballonger, tårta, fiskedamm - vem säger inte ja till det? Födelsedagskalaset var hos en svensk familj, men det pratades mest engelska då det för det mesta var barn från kompisens klass. Mycket mysigt kalas med härliga energiknippar till barn!
 
Idag var det att gå upp tidigt, äta frukost och sedan ta bussen till tågstationen. Där mötte jag upp Petra, Linda och Giada där vi tog buss, tåg och en buss igen (totala färdtiden var bara på en timme dock) tills vi tillslut kom fram till Esch-sur-Sûre - en mysig liten by i nordvästra Luxemburg. Otroligt vacker by med ca 300 invånare och skogen precis runt hörnet. Hela byn omringas av en liten flod som är fantastiskt fin. Efter att ha besökt borgarna uppe på dom högsta kullarna och gått runt i byn åkte vi tillbaka till stan där vi tog en kaffe och lysssnade på livemusik på ett av många torg i Luxemburg.
 
Det var min vecka! Imorgon börjar en ny vecka fylld av nya äventyr och prinsesslekar!
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej Viola, vad härligt att du har det så bra! Låter superkul att utforska Luxemburg och dessutom med sköna kompisar. Hoppas du får en fortsatt bra höst! Kram/Cissi

Svar: Hej Cissi! Ja, helt underbart! Hoppas att allt är bra och att allt går bra där hemma. Kram!
Viola Kaiser

Kommentera här: