Vi drar till Champagne!

 
Precis som rubriken säger så åkte jag och min värdfamilj till Champagne i helgen. Inte bara det är häftigt - det är också första gången jag är i Frankrike! Vi satte oss i bilen på lördagsmorgonen och åkte hemifrån. Till Champagne är det bara två timmar med bil. I Luxemburg var det väldigt dimmigt, men såfort vi kom över den franska gränsen lättade dimman och vi fick se lite sol. Längst bort mot horristonen såg man fyra stora cylidrar. Pappa Ben berättade att det är en av många kärnkraftverk som finns i Frankrike. Han berättade också att när barnen Felicia och Alexandra föddes fick de piller för att de inte ska påverkas av eventuell radioaktivitet - ni vet, ifall det kärnkraftsverket skulle sprängas. Helt sjukt! Strax efter det kom dimman fram igen och man såg inte mycket längre än till bilen framför. Resten av helgen var tyvärr för det mesta molnig och dimmig - men jag har upplevt otroligt mycket iallafall!
 
Vi åkte direkt till första vingården - Champagne Bonnaire. Ett litet familjeföretag som producerar ca. 80 000 flaskor per år. För att kunna uppfatta mängden lite bättre så kan jag säga att Champagne Pommery (en annan champagnetillverkare vi åkte till på söndagen) producerar 3-4 miljoner flaskor per år. Vi hade gjort upp så att medan två av oss gick in och provsmakade, passade en på barnen. Denna gång var det jag och pappa Ben som gick in medan mamma Josefin blev kvar med barnen. Jag och pappa Ben träffade en av sönerna som berättade om gården, familjen och historien om deras champagne medan vi provsmakade deras olika champagner. De jobbar tio stycken på gården, men under skördetiden i september är de ca 60 stycken. Han förklarade att det är volontärer som kommer dit och hjälper till att plocka druvorna och deras betalning är att de får husrum och mat. Mycket mat. Man går upp vid 06:00 och plockar druvor hela dagen. Sedan avslutas varje dag med en stor festmåltid och massor med champagne. Varje dag i ca 2-4 veckor. Jag blev helt paff. Vilket underbart koncept! Han gav mig sitt kort och sa att om jag är intresserad av att hjälpa till vid skördetid (även kallat "vendange") så var det bara att mejla honom. Jag frågade om man måste kunna franska för att vara med, vilket man borde kunna om man vill göra sig förstådd. Även i de större städerna i Frankrike kan inte många engelska, och Champagne är ändå ett ganska väl turistbesökt område. Jag har dock alltid trott på charader ifall ingen förstår vad jag säger. Hur som helst - detta står på min att-göra-lista, med eller utan franskakunskaper.
 
Efter provsmakningen åkte vi till en restaurang för att äta lunch. Där tog jag till varmrätt en klassisk grillad biff, grillad till medium bad jag om. Ett tips till alla som åker till Frankrike - vill du ha en medium så kommer du få en svensk rare. Det är väldigt rött kött. Ber du om en rare i Frankrike kommer du i princip få en rå köttbit med stekyta. Det var gott, men lite väl rått för min smak.
 
Efter lunchen åkte vi till nästa vingård - Champagne Bertrand Devavry. Denna gång var det min tur att passa på barnen medan pappa Ben och mamma Josefin gick in och provsmakade. Av det jag fick höra efteråt så var det hur bra som helst (jag fick också dricka det till middagen när vi kom hem igår kväll - det var väldigt gott). Efter den provsmakningen åkte vi till hotellet. När vi hade packat in våra saker skulle pappa Ben och mamma Josefin gå till hotellets restaurang och äta middag medan jag åt middag i form av en mysig liten picknick med barnen på rummet, och sedan skulle jag lägga dem till sängs. Efter att barnen hade somnat, och att vi hade en babymonitor med oss, fick jag gå ner och hålla dem sällskap lagom till efterrätten.
 
På söndagen åt vi en typiskt fransk frukost - socker. Okej, inte rent socker, men det var crossiants, sylt, pannacotta, juice och fruktsallad i sockerlag. Jag är van med att äta sockerfria flingor till frukost. Magen kom i en liten sockerchock, men den klarade sig. Vi checkade ut och begav oss till Reims. Där besökte vi Notre-Dame de Reims vilket är en av de största katedralerna i Frankrike. Efter det besöket gick vi till restaurangen där vi skulle äta lunch. Jag valde stekt torsk med palsternackspuré och smörstekta kantareller - tog den mest för att jag missade kantarellsäsongen i Sverige. Galet gott! När vi ätit upp begav vi oss till den sista champagnetillverkaren - Champagne Pommery. Denna gång var det jag och mamma Josefin som fick gå ner i grottorna bland gamla, dammiga champagneflaskor och modern konst. Modern konst kanske ni undrar. Guiden berättade att Madame Pommery, grundaren till Champagne Pommery, älskade konst och lät konstnärer gravera in målningar i kalkväggarna i grottorna. Till hennes ära har Champagne Pommery konstutställningar varje år nere i grottorna. Efter guidningen och provsmakningen hoppade vi in i bilen och åkte hem till Luxemburg igen. Då vi kom hem på kvällen var det bara att få i barnen middag och lägga dom till sängs då det var skoldag nästa dag.
 
Idag måndag hjälpte jag Felicia göra sig i ordning på morgonen då mamma Josefin skulle skjutsa henne till skolan. När de hade åkt så gjorde jag mig redo för att ta mig till min tyskakurs. Då pappa Ben ändå skulle in till stan för att lämna Alexandra på dagis erbjöd han sig att skjutsa mig till skolan, vilket man gärna tackar ja till. När vi hade klätt på oss och gick ut såg jag något så vackert som jag inte har sett på länge - frost. Nu tänker ni där hemma i Sverige (och ni, mina norska läsare) "Pfft! Vi har haft snökaos här i flera veckor!", vilket stämmer. Just därför! Jag har fått sådan hemlängtan bara på grund av snön. Absolut saknar jag familjen och vännerna också, men snö har en speciell liten plats i mitt hjärta. Tyvärr snöar det bara en vecka per år här nere i Luxemburg, så det är ju väldigt passligt att det svenska vädret passar på att ha en riktig vargavinter nu när jag inte är hemma. Inte alls bitter. Men tillbaka till idag - frost! Det är nästan snö. Det är det närmsta jag kommer snö just nu så det får duga. Kan ju också säga att här nere har man inte isskrapan redo i bilen så som i Sverige. Efter att pappa Ben hade letat en stund tog han ett CD-fodral istället och skrapade med den. Man tager vad man haver helt enkelt! Skolan gick hur bra som helst. Sedan hem, laga grönsaksrisotto till middag och sedan hämta Felica från skolan.
 
Efter middagen lekte vi en lite annorlunda lek. Hon la fram några större föremål så som en väska, en bok, ett tyg, etc. på golvet. Sedan hade hon en liten leksak som skulle gömmas under/i/bakom/brevid någon av dessa större föremål. I vanliga fall brukar man låta den ena personen gömma leksaken och så får den andra leta. Inte i denna lek. En person gömde - sen skulle båda leta. Även fast jag visste var jag gömt leksaken, letade jag vid andra föremål så att hon skulle få hitta den och vinna. Det som är underbart är att hon också gjorde det för mig. Det som är ännu bättre är att när jag inte hade vunnit efter ca tio gånger så lät hon mig leta flera gånger i rad. När jag ännu inte funnit leksaken gav hon mig ledtrådar som "Jag tror att den är här någonstans" och gjorde en gest mot några leksaker. Härligt att man får vinna lite ibland!
 
Efter allt detta skrivande är det god tid för mig att sova. Nästa helg får jag ett speciellt besök som jag ser mycket fram emot! Ska försöka skriva klart inlägget till söndag också. Ha det!
 

Kommentera här: