Han är här!

 
Förra veckan har varit höstlov för Felicia så det har varit mycket lek och bus! I tisdags var jag dock ledig då det var Allhelgonadagen då alla är lediga. Det innebär också att inga butiker, caféer eller restauranger är öppna, så min dag blev att ta en lång promenad och för det mesta läsa ur min bok.
 
Men i fredags - då hände något speciellt. Min Adam kom på besök! Jag hämtade honom från flygplatsen sent på eftermiddagen och så åkte vi hem för att äta middag. Jag hade redan skrivit en lista på vad vi skulle kunna se och göra i helgen då Adam aldrig varit i Luxemburg tidigare. Det känns skönt att ibland få vara den som vet lite mer än de andra. Efter middagen satt vi och drack crémant framför öppna spisen och bara njöt av varandras sällskap.
 
På lördagen åkte vi in till stan. Först gick vi till Grund, dalen som finns mitt i stan, och gick längs floden Alzette. Vi gick bland gamla borgar och gick upp på platåer med utsikt över Grund. Efter att vi hittat upp ur dalen åt vi lunch. När vi hade ätit lunch köpte vi praliner och gick sedan genom den stora parken Parc de Ville och vidare till en populär utsiktsplats där vi kollade ut över staden och njöt av pralinerna. Efter det lilla fikat gick vi runt i stan och kollade på fina byggnader och i dyra skyltfönster. När klockan var 19:00 gick vi till Beet - en vegetarisk restaurang som är supergod! Där satt vi och åt och njöt av livet till klockan var närmare 23, sedan åkte vi hem efter en lång dag i stan.
 
På söndagen åkte vi in till en annan del av stan - Kirschberg. Där gick vi till simhallen där vi gymmade först och sedan gick vi till simbassängen där vi badade, lekte på en hoppborg och övade volter. En rolig sak är att man måste ha badmössa när man badar där - superkul! Det märks verkligen hur mycket snabbare man blir i vattnet, men det är mest av hygienskäl man har mössorna. Sedan gick vi runt i Kirschberg, åt lunch och åkte sedan hem lagom till middagstid. Efter middagen kollade vi på film, drack crémant och åt mörk choklad. Det kändes otroligt lyxigt att dricka bubbel bara sådär (trots att crémant är superbilligt och choklad är inte så dyrt här nere det heller).
 
När väckarklockan väckte mig 06:50 idag är det ett ord som jag inte tänkt på länge som jag hör i mitt huvud - "fan". Det är måndag redan. Jag har älskat alla måndagar jag vaknat upp till här i Luxemburg då varje dag verkligen är fyllda med nya äventyr. Men idag åkte Adam hem till Sverige. Vi fick skjuts till flygplatsen där jag och Adam tog en liten fika, sedan skulle han till säkerhetskontrollen och jag skulle till min språkkurs. Otroligt sorgligt att behöva säga hejdå, men vi ses snart igen.
 
För den som är nyfiken så gick språkkursen hur bra som helst. Efter det satte jag mig på ett café och läste ur min bok. Nu sitter jag i min sköna fåtölj på mitt rum och ska snart lägga mig och sova då det är en ny dag imorgon!

Kommentera här: