Första advent!

 
Denna vecka har alla julmarknader i Luxemburg öppnat! Åh, vilken julstämning jag får när jag är i stan nu när träden är klädda med ljusslingor, julmusiken som spelas i högtalarna, doften av den fantastiska maten som lagas i stånden och alla människor som också känner samma julstämning som jag gör. Pappa Bens mamma och syster är också på besök så det är fullt hus här - superkul!
 
Igår lördag var jag och Linda på "Bazar International de Luxembourg" vilket är som det låter som - en otroligt stor marknad där nästan alla världens länder ställer ut med sina hantverk och mat. Det tog ett tag att gå igenom hela mässan, men efter att vi hade gjort det bestämde vi oss för vad vi ville äta för lunch och vad vi ville köpa för något. Vi valde att äta vårrullar från det filipinska ståndet som var fantastiskt goda! Av saker att köpa köpte Linda lite böcker och några julklappar. Jag köpte en bok (!?) - en engelsk bok (!?!?). Du läste rätt. Du kommer inte tro det, men det är faktiskt sant. Den heter "Look who's back" - en absurd berättelse om Hitler som vaknar upp år 2011, välbehållen, och så får man läsa ur hans perspektiv om hur han tycker att dagens samhälle är. Ganska knasig bok, men det lät som en komisk berättelse.
 
Idag söndag åt jag en sen frukost. Efter det packade jag väskan med pepparkakor, clementiner och julmust och gick ut på en lång promenad. När jag hittade en bra bänk bland åkrarna satte jag mig ner och plockade fram mitt fika. Som ni ser på bilden finns det tyvärr ingen snö ännu (snarare tvärtom då det ser ut som sommar), men det var en härlig julstämning man fick i själen med den kyliga vinden mot ansiktet medan man knaprade på en pepparkaka. Ni kanske undrar hur jag fick tag i dessa läckerheter här i Luxemburg? För det första hade Junia med sig julmust och pepparkakor hit till mig när hon besökte mig förra veckan. För det andra så finns det en butik här, "Scanshop", som säljer typiska skandinaviska ting, bland annat julmust och pepparkakor - så jag kommer kunna ha mitt svarta guld till jul, hurra! Lagom till att jag kom hem började familjen adventsbaka och juldekorera i huset. Julmusiken spelades högt från köket, doften av kakor spred sig ut i huset och sakta men säkert började den ena adventsljusstaken efter den andra lysa upp inne i huset. Helt underbart! Nu har vi ätit middag och det är hög tid att sova då det är en ny vecka imorgon med skola för både Felicia och mig.

Kommentera här: