Skidor, plugg och matfestival!

 
Denna vecka har det mycket hänt! I onsdags kväll kom jag hem från en underbar vecka i Schweiz fylld med underbart väder, mycket snö och fantastiska äventyr! I torsdags började den nya tyskakursen vilket var riktigt kul! Vi fortsatte i princip där vi var från förra kursen med gramatikstudier, men det är nya klasskompisar och en ny lärare så det är kul!
 
I lördags åkte jag och Linda till Ettelbruck i norra Luxemburg för att besöka "Let'z Go Local" som är en marknad för luxemburgiska märken, stora som små företag. Det fanns food trucks, stånd för smycken, kläder, deverse mat, böcker, etc. Det var inte en så stor marknad, men det var otroligt mysigt! Det var roligast att prata med de små företagen och höra hur de startade företaget, hur de fick idéen, etc. Jag passade då på vid ett av stånden att köpa till mig lite nötsmör som var så otroligt gott! Det smakade verkligen som att hon för en kvart sedan stått vid sin mixer, mixat nötterna till smör, hällt det i en skål och serverat det. Vi träffade också Anne Faber - en TV-kock här i Luxemburg som hade ett litet bord där hon sålde sina tre kokböcker. Hon är hur trevlig som helst! Vi pratade en stund om mat och Au Pair-liv. Jag köpte en av hennes böcker, "Home Sweet Home My Luxembourg", som innehåller luxemburgiska maträtter gjorde på ett litet modernare vis. Superbra att ta med hem till Sverige och laga hemma. Boken har också väldigt många fina bilder från Luxemburg stad som man kan kolla på och tänka "Där har jag varit.". Jag och Linda åt lunch ute vid alla food trucks. Jag tog en vegansk hamburgare vilket var supergott! Efter tre timmar på marknaden åkte vi tillbaka till Luxemburg stad och tog en kaffe. Påväg hem hittade vi också den lägsta tunneln någonsin! Det var precis att vi kunde gå raka i ryggen genom den.
 
Idag söndag kollade jag på Vasaloppet direkt efter frukost. Det är så mysigt att höra skidorna glida mot snön, så spännande att kolla på när de tävlar och bara se männsikor som är grymma på sin sport. Vid lunch åkte jag och värdfamiljen till grannbyn där vi åt lunch tillsammans på ett gammalt slott. Väldigt häftigt och fantastiskt god mat var det! När vi hade kommit hem kollade jag på prisutdelningen av Vasaloppet och sedan har jag läst bok, ätit middag och skrivit detta inlägg. Bra vecka har det varit - skicka hit den nya!

Kommentera här: