Konsert, vandring och fika!

 
Denna vecka har varit fylld med upplevelser! Först och främst har jag varit barnvakt hela veckan då de bygger om på Alexandras dagis, så det har varit mycket lek och bus. I fredags mötte jag upp Linda vid "Philharmonie" vilket är ett av konserthusen som finns i stan. Där skulle vi se filmen "2001 - A Space Odyssey", men med en orkester som spelar filmmusiken. Hur häftigt som helst! Så mäktigt att höra musiken live! Filmen var jättebra, men boken är fantastisk så för er som vill se filmen rekommenderar jag att ni läser boken först.
 
På lördagen bestämde jag mig för att åka till Petite Suisse, det lilla bergsområdet jag åkte till i höstas. Nu åkte jag dit för att fotografera vattenfallet i hopp om att det skulle vara fruset då det varit minusgrader flera veckor nu. Jag tog första bästa buss mot området och kliver av halvvägs för att byta buss. Tillslut kommer min buss - det är ingen buss. Det är en liten minibuss för 15 passagerare, men jag är den enda som är på bussen. Jag berättar vart jag ska och fem minuter är vi framme, men det är helt fel ställe. Jag förklarar att jag vill se vattenfallen. "Jaha! Dåså, då kör vi dit!", säger chauförren. Efter ca 15 minuter är jag framme vid rätt hållplats. Han säger till mig att när jag ska hem sen bör jag kliva på bussen på stationen efter denna, då det är större chans att de stannar där. "Större chans?", tänker jag. Det låter ju väldigt positivt... Jag gick till vattenfallet som tyvärr inte var fruset, men det var fantastiskt fint ändå! Detta inläggs bild är ett av de fotona jag tog på vattenfallet. Efter jag fotograferat klart gick jag till den busshållplatsen jag blev rekommenderad att gå till av chauffören. När jag såg minibussen komma vinkade jag åt den för att stanna. När dörren öppnades var det samma chaufför. Jag fick veta att jag visst stod på fel ställe iallafall, men att det inte gjorde något (jag kan väl inte vara den enda förvirrade turisten han träffat?). Vi åkte vidare och vi började prata om allt möjligt - om stereotyper, om alkohol och drickkulturer (då han fick reda på att jag var från Sverige), om språk, om lite allt möjligt helt enkelt. Jag hade frågat om var jag skulle kliva av för att byta till en viss buss och han trodde att det var där han släppte av mig. Tur nog så stod mitt bussnummer på skylten vid hållplatsen, så jag kom hem okej!
 
Idag söndag hände något speciellt (för er som har läst mitt första inlägg kommer förstå denna historia. Ni som inte gjort det - gör det, för det är en lång historia som jag inte tänker skriva igen.). Min värdfamilj och jag var bjuden till fika hos familjen jag pratade först med gällande att vara Au Pair i Luxemburg. Jag fick träffa mamman, hennes barn och deras nya Au Pair. Det var hur trevligt som helst! Efter att ha pratat och fikat i nästan två timmar var det dags att åka hem igen. Hela kvällen har jag pluggat det sista inför mitt tyskaprov imorgon (och skrivit detta inlägg självklart). Önska mig lycka till!

Kommentera här: