Schweiz!

 
Just nu befinner jag mig i Schweiz. Hur underbart som helst! Det är en lite lång historia till hur jag hamnade här, men jag ska fatta mig kort. Det började med att i måndags kom barnens mormor Kerstin till Luxemburg. Det bestämdes för länge sedan att hon skulle komma på besök under sportlovet och ta hand om barnen så att jag får åka till Schweiz och hälsa på Adam som jobbar där just nu som skidlärare. Supersnällt! På tisdagen hade barnen all energi i världen verkade det som att jag nästan tror att jag och mormor Kerstin sov bäst den natten. Vid 04-tiden onsdag morgon gick jag upp, klev in i taxin och åkte till flygplatsen för att hinna med flyget som gick 06:40. Stackars franska taxichaufför som var så pratglad, men kunde inte hålla en bra konversation med mig då jag inte kan franska. Väl på flygplatsen gick allting jättebra. På flygplanet hade jag fönsterplats, men insåg efter vi hade lyft att jag satt på fel sida från där det var soluppgång. Jag frågade om jag fick byta plats och det fick jag. Jag tänkte egentligen sova denna flygtur, men jag kunde inte slita ögonen från den härliga soluppgången. Den var så otroligt vacker!
 
Efter ca 1 timmes flyg hämtade jag mitt bagage och gick till tåget. Efter 2 timmars tågresa gick jag till bussen. Efter 45 minuter på bussen var jag äntligen framme i Nendaz! Det må låta mycket, men totala restiden inklusive väntetid tog bara 5 timmar och 45 minuter (från huset i Luxemburg till Nendaz by). På busstationen mötte Jacques upp mig, en kompis jag lärde känna i Åre. Det var skönt att träffa någon man kände bland alla i den främmande folkmassan. Vi hämtade upp Ronja, en annan kompis från Åre, och sedan handlade vi mat. Vi åkte hem till huset där de och Adam bor i (även kallat "Chalet Savoyard") och förberedde för "den fetaste afterskin någonsin" - vilket det blev. De hade byggt en bar av snö, en bänk av snö, beerpongbord - också av snö. Festen började vid 13 och fortsatte till när man ville gå hem. Alla svenskar som också säsongar i Nendaz var bjudna (ca 30 stycken). Adam kom hem vid 14 då han hade behövt jobba på förmiddagen. Bra musik, billig öl och superroligt sällskap är nog receptet till en lyckad afterski. Inte bara det - värdarna hade också bakat pizza till hela bunten!
 
Sen har det varit skidor som gäller och det är superkul! Adam har jobbat de flesta dagarna, men bara till lunch så vi har haft mycket roliga skidäventyr. Det är första gången jag är i Alperna på vintersäsongen och jag kan säga att det är helt underbart! De gigantiska bergen, den kalla snön, den varma solen, utsikten från topparna - hit ska jag flera gånger. Nu ska alla vi på Chalet Savoyard kolla på film - supermys!

Kommentera här: