Tillbaka till plugget.

Idag skriver jag ett litet kortare inlägg om just denna dag. Vad hände idag? Jo, jag har börjat skolan igen! Inte riktigt kanske, men jag kommer att studera tyska tre dagar i veckan - underbart! Varför? När man är Au Pair går man oftast på en språkkurs där man kan välja bland olika språk, oftast bland de språk som pratas i det landet man är Au Pair i, i detta fall tyska eller franska.
 
Jag kliver in i klassrummet. Där sitter för det mesta kostymklädda män och kvinnor som precis kommit från jobbet. Det sitter också inte kostymklädda män och kvinnor där. Åldern är mellan 25-40 år gamla. Alla möjliga nationaliteter var där - Mexiko, Kina, Italien, Kap Verde, Romänien, etc. Jag har valt att gå en nybörjarkurs, så vår första lektion var att lära sig "Ich heiße.." (Jag heter) och "Woher kommst du?" (Var kommer du ifrån). Det kunde jag redan, men det var roligt att hjälpa de andra som inte kunde. När jag berättade att jag är från Sverige är första frågan jag får "Är det mörkt där nu?". De frågade då klockan var 13:00. Jag förklarade hur de svenska soltimmarna fungerar på sommaren respektive vintern och då satt alla helt fascinerade över hur jag kan bo där. Det var nog det roligaste på hela lektionen. Annars så är läraren väldigt pedagogisk och bra. Hon pratar i princip bara tyska med oss, men jag förstår nästan allt hon säger. Alla studerande är otroligt trevliga och det är alltid kul att vara på lektion med någon som brinner för samma ämne.

Kommentera här: