Girls night!

 
Denna vecka har varit superbra! Den nya tyskakursen går väldigt bra. Jag har fortfarande lite hosta kvar från min förkyling, men har börjat jogga igen. Hittills känner jag mig inte sämre. Annars har veckan varit som den brukar vara - lämna/hämta Felicia vid skolan, gå på tyskakurs, leka med Felicia och Alexandra, plugga och sova.
 
För några veckor sedan berättade mamma Josefin och pappa Ben att familjen ska gå på en barbeque (som var igår lördag). De sa att eftersom de åker bort under eftermiddagen/kvällen kunde jag få bjuda hem mina vänner hit på en middag och ha det trevligt. Självklart! Hur snällt är inte det? Jag skrev till Giada, Petra, Linda och Magdalena direkt och berättade den fantastiska nyheten - och alla var snabba på att svara ja.
 
Tillbaka till nuet. I fredags fick jag tyvärr reda på att Linda inte kunde komma till middagen då hon blev inkallad i sista minuten att vara barnvakt av hennes värdfamilj. Riktigt tråkigt. Som tur skulle fortfarande de andra komma. Jag skulle stå för middagen och dricka - de andra skulle fixa dessert. Så fort familjen hade lämnat huset för att åka till festen satte jag igång Frank Sinatra på högtalaren och började förbereda snacks och middag. Strax innan maten är färdig ringer det på dörren. Perfekt timing! Jag har inte anordnat många middagar i mitt liv, men det är en viss känsla när man har klätt upp sig, bra musik är på i bakgrunden, champagne står redo att öppnas och det doftar fantastiskt från köket. Jag välkomnar in dom och de springer snabbt in i köket för att se vad jag lagar, medan jag direkt tar mig en titt i deras påsar för att se vad det blir till efterrätt. Bakelser till tusen! Inte riktigt, men det var sex olika bakelser som vi skulle dela på. Magdalena får äran att öppna champagnen då hon aldrig öppnat en förut, och hon skötte det galant. Jag sa att det är typiskt svensk att man måste hålla ett litet tal innan man skålar. När jag hade välkomnat dom och sagt att jag är glad över att de är här ska jag precis säga "Cheers!" när Petra överröstar oss alla och säger "Skål!" på nästan perfekt svenska (för den nyfikna heter "cheers" på solvenska "na zdravje"). Efter att vi har skålat tar vi en husesyn och sedan sätter vi oss till bords. Vi pratar om allt möjligt och vi bara äter och äter. Vid 21-tiden åkte sällskapet (utom jag) till stan då de ville gå ut och festa lite. Jag kände inte så mycket för att gå ut och festa, så jag tackade för att de kom till middagen och vinkade av dom vid dörren. Jag passade på att städa undan det vi dragit fram och läste sedan lite ur min bok. Vid 22-tiden kom familjen hem, så efter att föräldrarna hade lagt barnen pratade vi om hur kvällen hade varit från båda festerna. Efter ungefär en timmes prat gick jag sedan för att sova.
 
Idag söndag var det sovmorgon och sedan finfrukost med nybakade croissants och jordgubbar från gårddagen. Fantastiskt! På förmiddagen läste jag ur min bok och sedan medan Alexandra tog en tupplur efter lunch åkte jag och mamma Josefin till "Home & Living Expo" vilket är en inrednings- och renoveringsmässa. Jag hade ganska höga förhoppningar eftersom jag tycker väldigt mycket om alla mässor jag varit på i Sverige. Tyvärr var det dock inte alls som jag hade förväntat mig. Absolut var det fina möbler och dekorationer, men det var mest bara stora möbler såsom sängar, soffor och köksinredning. Inga små ting som en spännande vas, en rolig liten staty eller inspirerande design på olika ting. Jag är dock inte bitter då jag tyckte om att kolla på dessa superdyra möbler, men det blev en kort rundtur. Sedan for vi hem igen. Då det blev en kort mässa för vår del passade jag på att ta en liten springtur innan middagen. Nu sitter jag här i mitt rum och ska snart sova för att vara utvilad för en ny vecka imorgon. Nya äventyr väntar!

Kommentera här: