Fotografering, matfestival och plugg!

 
Förra veckan har varit fullspäckad med saker! Allt om vad rubriken säger.
 
I måndags (för en vecka sedan) när jag gick in i klassrummet till tyskalektionen sa min lärare till mig att hon måste prata med mig. När en lärare säger så blir man alltid nervös. Även om man vet att man inte har gjort något dumt - man blir nervös. Hon berättar då för mig att hon tycker den kurs jag går är för lätt för mig och att jag borde byta till en svårare kurs. Helt fantastiskt att hon som lärare lägger märke till det och att hon erbjuder sig att skriva in mig på en annan kurs. Det enda som är tråkigt är att hon är otroligt härlig och pedagogisk, och klasskamraterna är hur trevliga som helst. Men - jag går ju faktiskt i skolan för att lära mig, så jag tackar ja till erbjudandet. På torsdagen träffar jag den som ansvarar för inskrivningen och hon hjälper mig välja rätt kurs för mig. Fem minuter senare är jag inskriven i den nya kursen som jag ska gå på med start från måndag (idag). I fredags var då min sista lektion med den gamla klassen. Det var lite sorgligt, men jag och några kamrater bytte nummer med varandra så att vi kan höras av och träffas på fika eller lunch och studera tyska tillsammans.
 
Nu till helgen! I fredags träffade jag en ny Au Pair-kompis - Magdalena, från Polen. Vi kom i kontakt tack vare våra värdfamiljs-pappor som träffades på en grillfest för några veckor sen. Ungefär såhär: "Har du en Au Pair? Jag också! De borde träffas!". Då fick vi varandras nummer och började skriva med varandra. Vi bor i samma by så det var inte långt att gå för att mötas upp. Vi gick runt i byn och hamnade tillslut på ett café där vi tog en liten fika. Hon är supertrevlig! Hon berättade också att hon har precis börjat springa så nu behöver jag inte springa ensam på morgnarna längre.
 
I lördags var planen att jag och Linda skulle till "EAT IT Luxembourg" som är en matfestival, men då det regnade var vi inte så sugna på att stå ute och äta. Vi bestämde oss för att gå på matfestivalen på söndagen istället då det var lovat sol hela dagen. Då det blev ändrade lördagsplaner för mig så följde jag med familjen till stan där de skulle köpa halloweenkostymer för kommande helg. Efter att vi hade shoppat tog vi en fika och sedan var det hemfärd som gällde. Precis innan vi kom till bilen sprack det upp och solen sken över hela staden. Jag bestämde mig då för att stanna i stan och fotografera lite. Vid lunchtid smsar Linda mig och säger att hon och Petra ska ta en fika och att jag gärna får följa med. Självklart - vem säger nej till fika (speciellt fika nummer två för dagen)? Jag möter upp dom, vi sätter oss på första bästa café och pratar om allt möjligt. Jag skriver till Magdalena att om hon är ledig så kan hon komma dit så att hon får träffa mina kompisar. Någon timme senare möter vi upp Magdalena vid bussen och så går vi runt på stan tills det är dags att åka hem till middag. På kvällen (vid 21-22) tog jag med mig kameran, stativ och gick ut till en kulle som finns nära huset och fotograferade stjärnorna då det äntligen var en stjärnklar himmel. Försökte iallafall. Bilden jag har till detta inlägg är en av de bättre bilderna jag tog. Inte så dåligt ändå.
 
Söndag morgon gick jag upp 6:30 för att återigen fotografera - denna gång soluppgången. Tyvärr så var det dimma och ju mer solen steg, steg också dimman. Typiskt. Bättre lycka nästa gång! Jag mötte upp Linda vid tågstationen kl. 12 och så gick vi sedan till matfestivalen. Då det fanns så pass många food trucks gick vi först runt och kollade vad alla erbjöd och bestämde oss sedan vad vi skulle äta. Jag åt wok, surf and turf-burgare, samosa och falafel. Vi drack kaffe, öl och varm choklad. Allt jag åt var himmelskt gott! Allt detta tog ca fem timmar, sen var vi för mätta för att fortsätta.
 
Idag måndag var min första lektion i den nya kursen. Det gick superbra! Dock så saknar jag min gamla klass, men jag är glad att jag lär mig mer tyska nu.
 
Det var allt för denna gång!

Kommentera här: