Syster min är här!

 
 
Denna helg har varit underbar! Kanske uppenbart av rubriken, men Junia är här! Vi har hittat på massor av saker! På fredagen mötte jag upp henne vid flygplatsen och sedan åkte vi hem för att äta middag. Efter middagen fick jag en så trevlig, tidig julklapp av Junia - julmust och pepparkakor. Helt fantastiskt! På lördagen var vi i stan hela dagen där jag guidade henne runt i Luxembourg och visade typiska sevärdheter som finns att se här. Sedan försökte vi beställa lunch på franska vilket gick lagom bra, vi fick ju faktiskt den mat vi bad om. Efter lunchen shoppade vi lite nya kläder och skor (kanske något "dagens jag-rockar-hela-Luxemburg-outfit"-inlägg på bloggen?). På kvällen åt vi på en riktigt bra restaurang där vi denna gång försökte beställa på tyska, vilket också gick hur bra som helst. Till förrätt beställde jag in sniglar och Junia grodlår då hon har det på sin bucketlist att ha ätit det. Sniglar har jag ätit förrut - smakar örter och vitlök i konsistens av ett väldigt segt tuggummi. Grodlår däremot har jag aldrig testat. Det smakar ungefär som kyckling med lite mer tuggmotstånd. Problemet är att det ser så groteskt ut när man ser halva kroppen av en groda ligga på tallriken - med ben och allt. Nu har jag testat det - behövs inte igen. Efterrätten var också väldigt spännande. Vi läste det på menyn som att det var citron- och vodkaglass, men när den kom ut till bordet var det citronglass i ett stort glas med vodka. Det var väldigt starkt, men nu har vi lärt oss det iallafall!
 
På söndagen åkte vi till Metz som ligger strax över gränsen till Frankrike. Metz är en väldigt fin stad med många hus i typisk fransk stil och med många stora katedraler (en av många i bakgrunden på bilden), men då pappa Ben hade berättat att julmarknaderna hade öppnat var jag och Junia på julmarknadsjakt. Totalt gick vi på fem julmarknader. Det var mycket hantverk som såldes, stora karuseller man kunde åka, parishjul, mycket mat och mycket, mycket godis. Självklart om man ville köpa något fick man antingen prata franska eller göra charader. En rolig sak vi köpte var macarons. Inte vilka macarons som helst - macarons med smak av mat. Det fanns med smak av "tomat och basilika", "chévre, timjan och fikon", "melon och parmaskinka", "morot och kummin", "vit tryffel och hasselnöt", "gåslever och karameliserat äpple" och mycket mer. Vi smakade på "tomat och basilika" då den var bland de minst, uhm, annorlunda. Det smakade som den hette, men väldigt söt. Inget jag personligen skulle välja till mitt kaffe. Utöver den lilla desserten var allt underbart! Stämningen var så fantastisk att jag faktiskt inte ville åka hem. Att höra all julmusik, se de stora marknaderna, trevligt sällskap och äta den goda maten - jag blev så glad i hela kroppen, men tillslut efter ca 6 timmar av julmarknadsmani tog jag och Junia tåget tillbaka hem till Luxemburg. När vi kom hem åt vi en snabb middag och sedan kollade vi på film med champagne som ett fint avslut till den händelserika helgen.
 
Nu är klockan mycket och vi ska upp tidigt imorgon då Junia måste hinna med det tidiga flyget hem till Sverige igen. Godnatt!

Kommentera här: