Tredje advent!

 
Innan jag berättar om helgen vill jag berätta om två saker som hänt denna vecka. Det första är att var St. Nikolaus ("Kleeschen" på luxemburgiska) i tisdags. När jag hade klivit in i köket på morgonen såg jag att min sko stod vid köksdörren som var fylld med godis och en färgglad tesil - helt underbart! Det andra är att det denna vecka var det fyra hela dagar med frost! Inte bara på morgonen, utan hela dagen. Allt var så vitt och fint!
 
Nu till helgen - pappa är här och vi har haft det superskoj! Jag mötte honom vid flygplatsen i torsdags kväll och sedan åkte vi hem för att äta middag. Efter det var det läggdags.
 
På fredagen klev vi upp vid åtta, åt frukost och begav oss till tågstationen där vi klev på tåget till Metz. Vi gick på totalt fem julmarknader där vi åt gott, drack gott, och julstämningen var på topp. När solen började gå ner tog vi första bästa tåg hem till Luxemburg igen. Vi passade på att äta middag på en av julmarknaderna här i Luxemburg stad och njuta av alla tända julgranar och stjärnor som lös upp i den mörka kvällen.
 
Igår lördag visade jag runt pappa i Luxemburg stad och vi gick på fyra av dess julmarknader. Kan ju också nämna att vi har haft en sån otroligt tur med vädret. Strålande sol nästan hela tiden. Vi gick också till en stor lekplats där själva lekställningen är ett stort skepp av trä. Där lekte vi en stund, men sedan var det dags för fika. Vi mötte upp med min Au Pair-kompis Linda som fikade med oss. Vi pratade om allt möjligt, och när pappa ville förklara en lite klurig grej för Linda gav han tillslut upp och började prata tyska istället. Sedan pratade de tyska resten av eftermiddagen tills Linda skulle åka hem igen. Jag kunde inte svara så snabbt på tyska så det blev mest engelska jag svarade på, men jag förstod allt de sa och det var kul att höra!
 
Idag söndag hade vi sovmorgon. Efter frukost gick vi en två timmar lång promenad. Vi gick bland åkrar, små stigar i skogen, klättrade upp på större stenar och klippor och hade det otroligt kul! Sedan gick vi hem, åt lunch och dekorerade efteråt min lilla julgran som jag har på rummet. Hur mysigt som helst! När granen var klädd gick vi till bussen för att åka in till stan en sista gång för att gå på en Luciamässa. Så fantastiskt vackert, och det väckte fina minnen från när man själv gick luciatåg i skolan.
 
Nu har vi ätit middag, kollat på film och nu ska vi sova. Ny vecka imorgon väntar med nya äventyr!

Kommentera här: