God jul från Paris!

 
God jul vill jag önska er alla! Jag hoppas att er jul har varit fantiastisk! Det har iallafall min varit. Kanske uppenbart med rubriken var jag spenderade den - nämligen i Paris. Och inte med vem som helst - med min Adam!
 
För inte alltför länge sedan bestämde jag och Adam oss för att fira julafton tillsammans i Paris. Helt underbar idé! Då han nu bor i Schwiez och ska vara där hela vintersäsongen och jag bor i Luxemburg skulle vi mötas i Paris. I fredags satte jag mig på tåget kl. 19  från Luxemburgs tågstation och åkte ett snabbtåg ner till Paris som tog två timmar. Tyvärr var det en halvtimme försenat, men det gjorde ingenting. När jag anlänt i Paris tog jag första bästa buss till hotellet där Adam mötte upp mig. Jag åt min smörgås jag hade förberett hemma som kvällsmat och sedan sov vi.
 
Nästa dag, lördag, hade vi två mål - besöka Notre-Dame de Paris och Eiffeltornet. Vi började gå mot centrum och satte oss på ett café där vi åt frukost. Strax efter det kom vi till katedralen. Den var hur stor som helst! Ända sedan jag såg Disneyfilmen "Ringaren i Notre Dame" för första gången har jag alltid velat besöka den katedralen. En riktigt mäktig upplevelse att tillslut stå framför denna stora byggnad nynnandes på alla låtar från filmen.
 
Efter att ha kollat på och i katedralen gick vi vidare mot Eiffeltornet. Det var väldigt långt. Ungefär 5 km. Från hotellet till Eiffeltornet är det ca 8 km. Totalt hela dagen gick vi ca 15 km. Påväg till tornet gick vi förbi Louvren, muséet som Mona Lisa hänger i. Då det inte stod högst upp på att-se-listan valde vi att gå vidare mot tornet. Man såg det på långt håll (väldigt svårt att missa) och ju närmare man kom desto högre blev det. När vi var nära försvann tornet bakom de höga husen man gick brevid. Plötsligt stod det där - ett ståtligt torn som sträckte sig mot himmelen. Man tycker att tornet är högt på bild eller när man har sett det på film, men när man står där med tornet rakt framför en så är det så otroligt högt! Vi ställde oss i kö och när vi köpt biljetten var det bara att börja gå upp för alla trappor. Jag var beredd på tusen och åter tusen trappsteg av ren plåga, men när vi väl kom till sista etaget innan man måste ta hiss tänkte jag "det var ju inte så jobbigt". Jag kan dock tänkte mig att när man besöker Paris på sommaren då det är närmare 40° varmt så är det inte så behagligt att gå upp för så pass många trappor. Kan berätta att på andra etaget så hade de gjort upp en skridskobana där man kunde hyra skridskor och åka lite. Ganska häftigt. Sedan gick vi till hissen och åkte upp till det tredje och sista etaget. Det var väldigt, väldigt högt upp. Efter att ha njutit av utsikten åkte vi ner igen. Vi åkte tunnelbana hem till hotellet och gjorde oss i ordning för att gå ut på middag. Vi hade bokat bord på en vegetarisk restaurang, "Loving Hut". Otroligt god mat! Medan vi fortfarande åt vår varmrätt kom en man fram till vårt bort och sa "God jul" och flinade stort, typ "Vi är också svenskar, hehe". Efter vår fantastiska middag åkte vi tillbaka till hotellet där vi drack champagne som min värdfamiljspappa Ben hade givit oss och öppnade julklappar.
 
Igår söndag åkte vi in till centrum igen för att se Triumpfbågen vilket också var otroligt stor. Sedan gick vi längs en stor shoppinggata, fikade och gick in i de butiker som var öppna. Tillslut kom vi fram till en biograf där vi såg att de om ca en timme skulle ha en föreställning av den nya Star Wars-filmen "Rogue One". Jag har redan sett den en gång med min Au Pair-kompis Magdalena, men eftersom Adam inte hade sett den ännu ville jag gärna se den igen. Vi köpte biljetter, gick på en av julmarknaderna som fanns på gatan och sedan gick vi till bion igen. Den var bra - det är allt jag säger. Efter bion gick vi till Vapiano som vi hade hittat när vi fönstershoppade och åt middag där. När vi ätit middag åkte vi hem och kollade på film igen - "Mr. Morgans sista kärlek", vilket är en passande film då den utspelar sig i Paris. Väldigt fin film.
 
Idag måndag ringde klockan vid åtta och jag gick upp för att börja packa. Mitt tåg gick 10:40 och Adams tåg gick inte förrän vid tre på eftermiddagen. Efter att ha packat och ätit frukost sa vi hejdå och så gick jag till min buss som tog mig till stationen. Nu sitter jag på tåget och skriver detta inlägg. Om någon timme är jag i Luxemburg igen. Helt sjukt vad nära allt ligger! Det är otroligt tråkigt att åka ifrån Adam, men jag ska inte vara alltför ledsen över att åka ifrån honom - i eftermiddag redan kommer min vän Lina hit ner till Luxemburg och hälsar på mig, och vi har många äventyr framför oss denna vecka!

Kommentera här: